McDonald's maakt AI-reclame voor de feestdagen
Elk jaar proberen bedrijven de beste 'feel good' kerstreclames te maken. McDonald's doet dat dit jaar met een AI-reclame. Want niets zegt 'Fijne Feestdagen' als de verwoesting van de aarde.
AI wordt een steeds groter onderdeel van ons dagelijks leven. Niet alleen zit het zo ongeveer in alle apparaten en systemen die we gebruiken, maar AI-gegenereerde video’s en kunst komen ook steeds vaker voor. Nederland kwam eerder dit jaar nog groot in het wereldnieuws omdat een Nederlands bedrijf een AI-gegenereerde actrice had gecreëerd.
De technologie blijft zich steeds meer ontwikkelen en het wordt steeds moeilijker om echt van nep te onderscheiden. AI is echt overal. En als jij dacht dat je de AI-slop even kon ontwijken tijdens de feestdagen, dan heb je het mis. Want McDonald’s Nederland komt dit seizoen met een reclame die volledig AI-gegenereerd is.
En deze AI-reclame maakt deel uit van een nieuwe trend. Want ook Coca Cola presenteerde vorige maand een AI-reclame voor de feestdagen. Maar beide zien er ook uit alsof ze gemaakt zijn door een computerprogramma zonder menselijk bewustzijn.
McDonald's Ai-reclame
Op 1 december werd de nieuwe feestdagen-reclame van McDonald’s al in Nederland gepresenteerd maar hij begint nu ook internationaal aandacht te trekken. Want deze McDonald’s reclame is een AI-reclame. Volledig gegenereerd met het gebruik van Artificial Intelligence, dus. Dat betekent dat álle mensen, dieren en de locaties in de reclame niet echt zijn.
De reclame werd door het marketingbedrijf TBWA\NEBOKO bedacht, in opdracht van McDonald’s Nederland. Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA\NEBOKO, vertelt aan Marketing Report: “Het begon allemaal met het idee om het meest iconische kerstlied te herschrijven.” De AI-reclame heet dan ook ‘The most terrible time of the year‘ – een variatie op het bekende kerstliedje.
In samenwerking met een groep internationale AI-specialisten werden de beelden gecreëerd. Darre: “We zijn hilarische, herkenbare Nederlandse situaties gaan bedenken en vroegen vervolgens MAMA of zij de film volledig met AI wilden maken. Niet een net-niet-AI-film, maar één met echte production value, gecombineerd met de craziness die AI mogelijk maakt.”
De AI-reclame speelt in op het feit dat de feestdagen voor heel veel mensen een stressvolle tijd zijn waarin veel dingen mis kunnen gaan. De oplossing? In een halflege McDonald’s gaan zitten in een wijk die een soort van Nederlands lijkt maar toch ook weer niet.
De reclame kun je hieronder bekijken.
Coca-Cola ai-reclame
McDonald’s Nederland is niet het eerste bedrijf met een AI-reclame. Vorig jaar kwam Coca-Cola ook al met een AI-reclame met de bekende kersttrucks, de kerstman, kerstlampjes en een groep mensen die geniet van een flesje Coca-Cola.
Het was niet de eerste keer dat Coca-Cola een reclame maakte met behulp van AI. Een jaar voor de kerstreclame, presenteerde Coca-Cola hun allereerste AI-reclame met de titel ‘Masterpiece‘. Deze reclame was nog niet volledig AI-gegenereerd maar maakt gebruik van AI om verschillende klassieke kunstwerken tot leven te brengen.
Maar in 2024 presenteerde Coca-Cola een reclame die dus wél volledig door robots gemaakt was. De AI-reclame moest een eerbetoon zijn aan een oude reclame uit 1995 maar het zorgde vooral backlash. “Zielloos” werd de reclame uit 2024 genoemd. Ook kreeg Coca-Cola commentaar over het feit dat ze met dit soort reclames echte artiesten hun werk afpakken.
En wanneer je beide reclames naast elkaar ziet wordt het ook pijnlijk duidelijk hoe verschillend ze zijn. Je kunt de nieuwe reclame uit 2024 en de oude reclame uit 1995 hieronder terugkijken.
FUN FACT: @CocaCola is “red” because it’s made from the blood of out-of-work artists! #HolidayFactz
— Alex Hirsch (@_AlexHirsch) November 16, 2024
En ook dit jaar presenteerde Coca-Cola weer een AI-reclame. Deze keer met voornamelijk dieren. We zien de bekende Coca-Cola vrachtwagens met lichtjes die rondrijden op een weg in een besneeuwd landschap. Verschillende dieren worden wakker en komen kijken naar de Coca-Cola vrachtwagens.
Naast het feit dat de reclame soms nogal verwarrend is als het gaat om de locatie waar al deze verschillende dieren zich bevinden, wijzen verschillende mensen ook op het feit dat bepaalde dingen in de reclame gewoon niet kloppen. Iemand op Reddit heeft bijvoorbeeld de verschillende vrachtwagens op een rijtje gezet om te laten zien dat het aantal wielen van de trucks totaal niet klopt.
De laatste Coca-Cola AI-reclame kun je hieronder bekijken.
Ai-reclame en de feestdagen
Maar de AI-kerstreclames worden dus niet door iedereen goed ontvangen. De eerste reclame van Coca-Cola werd ‘zielloos’ genoemd en de nieuwste reclame van het merk krijgt volgens Creative Bloq nog meer backlash dan de vorige. De comments op YouTube van de McDonald’s reclame staan uit maar in een bericht op Threads is te zien dat veel mensen ook deze reclame niet kunnen waarderen. Ook op Instagram wordt er over de reclame gepraat. Met zowel negatieve als positieve comments.
En de vraag is dan ook: is dit de toekomst? Volgens marketeer Marcel Nanninga zijn AI-reclames tijdens de feestdagen dat niet. Hij vertelt NU.nl over de Coca-Cola reclame: “De reclame slaat de plank mis, want het kerstgevoel creëren is cruciaal tijdens deze periode. En bij dat gevoel hoort vooral gezelligheid en verbinding tussen mensen”.
En dat is iets wat AI (nog) niet na kan bootsen.
Daarnaast blijft AI een model dat iets creëert uit bestaande informatie en beelden. En die informatie en beelden komen overal vandaan. De reclame van McDonald’s Nederland lijkt dan ook een wirwar van locaties en situaties te zijn.
Verschillende van de beelden uit de video lijken helemaal niet ’typisch Nederlands’ terwijl anderen zó ’typisch Nederlands’ zijn dat het compleet stereotype – en daarmee ongeloofwaardig – wordt. De grachtenbrug from hell waar iemand op bakfiets tegenop probeert te worstelen voor een backdrop van grachtenpandjes (waar gaat die brug helemaal heen???). Of een ruime woonkamer in hartje Amsterdam met uitzicht op de kanalen (gelukkig wist opa al dat de kerstlichtjes korstsluiting zouden geven vóór de stekker erin ging).
En als iemand ons kan vertellen waar in Nederland je dat enorme neoklassieke gebouw in de achtergrond – dat nog het meest doet denken aan de Capitol Building in Washington, DC – kunt vinden? Thanks!
Ai-reclame, het milieu en ethische bezwaren
Maar het grootste bezwaar tegen AI-reclames is en blijft toch wel ethisch. Want is het echt een ‘fijn kerstfeest’ als de medewerkers en artiesten die normaal dit soort reclames gemaakt zouden hebben zonder werk komen te zitten?
Iemand op Threads noemde het grote aantal medewerkers dat betrokken zijn bij dit soort commercials: “Een lijst van mensen die niet zijn aangenomen vanwege deze advertentie: castingagenten, storyboard- en conceptartiesten, acteurs, stuntartiesten, directeuren fotografie, cameramensen, belichters, grips, geluidsopnametechnici, visagisten, haarstylisten, kledingstylisten, decorontwerpers, locatiemanagers, productieassistenten, cateraars, redacteuren, geluidsontwerpers en componisten.” En die mensen worden door grote namen als McDonald’s en Coca-Cola – bedrijven die genoeg winst zouden maken om échte mensen in te huren – allemaal buiten spel gezet.
Maar ook het milieu lijdt onder dit soort ‘feel good’-reclames. Want de datacenters die gebruikt worden voor AI, slurpen stroom en het maken van een video van dit formaat kost enorm veel energie. Daarnaast gebruiken deze datacenters ook enorm veel water (voor verkoeling) waardoor het heersende watertekort in de wereld alleen maar toe kan nemen.
Deze ‘feel good’ AI-reclames missen dus niet alleen het ‘feel good’-aspect, ze komen ook nog eens met een hoge prijs: de vernietiging van de aarde.
Niet echt een mooie kerstgedachte, dus.
Image by: Freepik
Source: NBC News, TBWA\NEBOKO, AISUMA, Jalopnik, NU.nl, Creative Bloq, MIT Technology Review, Forbes
DIT IS FRIEQUE
FRIEQUE is een nieuw platform, magazine en community voor iedereen die trots is anders te zijn. We geven niet om clout: wij doen wat we doen omdat het juist is en omdat we de wereld een stukje beter willen maken.
Check this out
- 00Days
- 00Hours
- 00Minutes
- 00Seconds