scent snacking is een nieuwe schadelijke dieet trend
Dieetcultuur is weer helemaal terug en dat betekent dat de schadelijke pro-ana trends ook weer overal opduiken. Een van deze trends is scent snacking; een dieet in de vorm van een parfum.
Trigger warning: verstoord eten, dieet, voedsel
De grip van de dieetcultuur leek een tijdje steeds losser te worden; de body positivity/neutrality beweging zorgde ervoor dat mensen zich steeds minder schuldig voelden over de vorm van hun lichaam. Het onderzoek naar de achterhaaldheid van BMI zorgde ervoor dat steeds minder mensen zich druk maakten om hun gewicht. En de representatie van dikke lichamen in de media was veel groter dan het sinds de opkomst van dieetcultuur ooit is geweest.
Totdat de diabetes drug Ozempic op het toneel verscheen. In 2025 is dieetcultuur en ‘dun zijn’ weer helemaal terug. En natuurlijk komt dat met schadelijke nieuwe dieet trends. Een trend die nu steeds groter wordt op TikTok? Scent snacking.
En deze trend helpt mensen om letterlijk te stoppen met eten door een leeg alternatief te bieden: geur.
Scent snacking: een nieuwe trend
Scent snacking is een trend die in de herfst opeens opkwam op TikTok. En het idee is simpel: in plaats van te eten, “snack” je van geuren.
Dit is geen nieuw idee; voor de opkomst van scent snacking was het al een bekende ongezonde dieet ’truc’. Mensen zouden dan tijdens het volgen van een dieet kunnen ruiken aan bijvoorbeeld een chocoladereep in plaats van hem te eten. Dit werd gedaan om zo een craving te stoppen en “gezond” te blijven.
Maar met deze nieuwe trend hoef je die chocoladereep niet eens in huis te halen. Want voor de scent snacking trend bestaat een handige nieuwe oplossing: parfums die je op je huid sprayed om zo vervolgens je honger naar eten te stillen.
@matakaia This is how New Year‘s resolutions are implemented 😜 Sniffing allowed 😉 #newyearsresolution #eatless #chocolate #sniffing #eatyourgreens #diet #diethack #comedy #martinakaiser ♬ Originalton - matakaia
@e_entertainment filed under: most memorable @kourtneykardashian quotes 📁 happy #nationaldonutday y’all 🍩🤎 #kuwtk ♬ National Donut Day KUWTK - E! Entertainment
De parfumindustrie en scent snacking
De parfumindustrie veranderde in 2025 net zo hard als de dieetindustrie. In plaats van de traditionele bloemengeuren en zoete scents, vullen de schappen zich met zogenoemde ‘gourmand’ parfums die ruiken naar caramel, chocolade, slagroom, vanille en marshmallows.
Perfumer & Flavorist schrijft dat de verkoop van gourmand parfums met 77% gestegen is dit jaar. Lorna McKey, de mede-oprichter van The Perfume Society vertelt Goodhousekeeping: “Scent snacking is een duidelijke trend en geuren met honing, vanille, karamel, chocolade en koffie worden steeds populairder. Gourmandgeuren waren vroeger overwegend zoeter, maar tegenwoordig worden er houtsoorten, fruit en kruiden aan toegevoegd, waardoor de geur als geheel verfijnder wordt.”
Parfums met de naam “Buttercream Haze” of “Marshmallow Glow” zijn dan ook steeds vaker voorkomend. En mensen plaatsen filmpjes, tips en tutorials over het combineren van geuren om zo bijvoorbeeld naar pannenkoeken met slagroom te ruiken.
De gourmand parfums zijn populair en ook celebrities doen hieraan mee. Zo presenteerde Sabrina Carpenter haar “Sweet Tooth” parfum met de naam “Me Espresso”. De vorm van het flesje? Een chocoladereep.
De duistere kant van scent snacking
Is het toevallig dat de parfumindustrie net op het moment dat Ozempic booming business is? Mensen in de industrie zeggen van niet. Lorna vertelt Goodhousekeeping: “We weten dat gourmandparfums ons een dopamineboost geven. En anekdotisch gezien zegt iedereen met wie ik spreek en die GLP-medicijnen (Ozempic) gebruikt, dat ze meer van deze gourmand, eetbare geuren gebruiken. Ze krijgen dat feel-good gevoel, maar zonder dat dit hun eetlust opwekt, wat hun dieet zou kunnen verstoren.”
Maar TikTokker @amynosescents, een specialist op het gebied van parfum, geur en alles wat daarmee te maken heeft, wijst op de connectie tussen de opkomst van deze etensgeuren en de harde comeback van dieetcultuur en #skinnytok.
Volgens haar is er namelijk een reden waarom parfum zoeter wordt wanneer onze craving naar ‘dun zijn’ toeneemt. Dit gebeurde in 2000 – tijdens een van de hoogtepunten van dieetcultuur – met parfums die naar suiker roken en geadverteerd werden als een “guilt-free pleasure”. Maar het gebeurd ook nu met de opkomst van Ozempic.
Amy Nose Scent vertelt dat dit komt “omdat ze de illusie van verwennerij bieden zonder de regels te overtreden.”
@amynosescents Why are gourmand perfumes booming again? It’s about dopamine, restriction, and what we’re really craving. Thank you to @Yana Nikulina for inspiring this video!! #fyp #forYouPage #perfume #fragrancetiktok #perfumetok #fragrances #parfum #viral #OzempicEra #GourmandPerfume #SmellAndSociety ♬ original sound - Amy Nose Scent
geuren, voedsel en comfort
Het feit dat een parfum dat naar eten ruikt ons aanspreekt heeft natuurlijk niet direct met afvallen te maken. Er is een hele logische verklaring voor. Alice du Parcq, een geur expert, schrijft in haar Substack “Onze oerinstincten als holbewoners vertellen ons dat geuren met veel calorieën iets goeds zijn; het is een vecht- of vluchtreactie, omdat we weten dat ze ons in leven houden.”
Geurinfluencer Maiya Grant voegt daaraantoe: “We halen troost en vreugde uit wat we eten. Eten en emoties zijn ook verweven in onze cultuur. We vieren onze gelukkigste momenten, zoals bruiloften en verjaardagen, met taart; we smullen van een bak ijs als we verdrietig zijn.” Maiya, die op social media te vinden is onder de handle @blackgirlssmellgood, vertelt Glamour: “Gourmand-geuren bruisen van zoete, gezellige geurnoten die je een gelukkig en veilig gevoel geven.”
scent snacking en dieetcultuur
Maar het wordt problematisch als mensen op social media vertellen dat zij de parfums gebruiken als alternatief voor eten en deze parfums onderdeel maken van hun dieet.
Zo vertelt een gebruiker op Reddit: “Ik ging op dieet en daardoor kreeg ik trek in zoete geuren! Het werkte goed voor mij.” Een andere gebruiker schrijft: “Nou, ik heb de neiging om naar gourmands te grijpen als ik op dieet ben, en dat helpt!” Of: “Ik realiseerde me ook dat vooral zoete parfums, vanilleparfums, waar ik dol op ben, me ervan weerhielden om zelfs maar aan snoep te denken. Het ruiken van de vanilleparfums was net zo goed als het ‘eten’ ervan.”
En dat wordt ook (deels) bevestigd door de wetenschap: geuren kunnen wel degelijk zorgen voor een “voldaan” gevoel; het ruiken aan eten kan je eetlust dan ook verminderen. Maar dat ‘voldane’ gevoel heeft niks te maken met ook echt voldaan zijn.
Zo kan de geur van een taart wel een gevoel van plezier oproepen – de connectie tussen geur en herinneringen is sterk – maar het vult natuurlijk niet.
schadelijke schoonheidstrends en scent snacking
En dat is ook wat dit soort trends schadelijk maakt. Want er is niks mis met ruiken naar een pannenkoek met slagroom. Het wordt een probleem wanneer mensen die geur gaan gebruiken als vervanging voor echt voedsel.
In een maatschappij waar schadelijke schoonheidstrends en dieetcultuur zo makkelijk te vinden zijn via hashtags en algoritmes, is het niet heel verrassend dat scent snacking een veel duisterder karakter krijgt waarin mensen verstoorde eetgewoontes aanleren. Al helemaal wanneer dit soort parfums gepromoot worden als “guilt-free pleasure”.
Dr. Lara Zibarras, een psycholoog en ‘voedselvrijheid coach’, vertelt Glamour: “Het versterkt de boodschap dat honger iets is dat we moeten onderdrukken, en dat plezier in eten iets is dat we moeten vermijden of waar we ons schuldig over moeten voelen.”
Wanneer scent snacking niet alleen gaat om een geur die plezier brengt maar ook veranderd in een wapen van de schoonheidsindustrie om geld te verdienen aan onze onzekerheden, dan gaat het al snel van onschuldige rage naar schadelijke trend.
En zijn we, voor je het weet, weer terug bij “nothing tastes as good as skinny feels‘.
DIT IS FRIEQUE
FRIEQUE is een nieuw platform, magazine en community voor iedereen die trots is anders te zijn. We geven niet om clout: wij doen wat we doen omdat het juist is en omdat we de wereld een stukje beter willen maken.
Check this out
- 00Days
- 00Hours
- 00Minutes
- 00Seconds